wtorek, 13 sierpnia 2013

Celtycki Orzeł -odsłona I

 

Ornat jeszcze nie "zjechał" -podobno wyszedł świetnie , ale cóż muszę poczekać do soboty aby zobaczyć efekt. W tej chwili zajmuje mnie haft nićmi złotymi oraz bajorkiem- a dokładniej rzecz biorąc haftuję "Celtyckiego Orła"- przypominam wzór, który stworzyłam na podstawie wyszukanego w internecie kafla ceramicznego z podobnym wzorem.







 Oto etapy pracy:
1 . Założenia są takie - głowa orła ma być wypukła bardzo,
     szyja oraz skrzydło trochę wypukłe. Całość stanowić ma płaskorzeźbę Tło  ma współgrać z haftem złotym a wykonane haftem nakładanym, wykonane ze wzorem .
2. Zgodnie z założeniem- rozpoczęłam od głowy -wycięty filc , podbity dodatkowo, aby stworzyć wrażenie wypukłości
3.Tułów ptaka - aby nie był za płaski - i do tego sprawiał wrażenie piór , podbiłam sznurkiem. Do haftu tułowia zastosowałam Zlatkę.
 Myślę, że wyjaśnienia małego wymaga  technika haftu złotego. Nić złota jest kładziona wyłącznie po prawej stronie. Przytrzymywana jest nitką pomocniczą od lewej strony. Nić pomocnicza jest nicią do szycia w kolorze u mnie zbliżonym do koloru złota. Ten sposób prowadzenia nitki złotej nie powoduje jej niszczenia przy przewlekaniu na stronę lewą.



Następny etap - wykonany został tułów , głowa wykonana bajorkiem , oko  z koralików. Już widzę, że oko jest do wyprucia , bo koraliki za duże , nie współgrają z całością.  Dziób wyhaftowany nizią złotą w innym odcieniu i błyszczącą , aby odcinał się od tułowia.
 Szyja , aby uzyskała pewną wypukłość zaszyta została filcem , częściowo grubym/ pomarańcz/ a częściowo cienkim/biały/ . Aby wyrównać obie grubości na części białego filcu zastosowałam podwójną grubość.
Małego wytłumaczenia wymaga - pojęcie haftu bajorkiem. Jest to technika , który przypomina trochę haft koralikami . Bajorek to "sprężynka" bardzo delikatna, którą wykorzystujemy do haftu w różny sposób.  W tym przykładzie - ucięty potrzebny kawałek bajorka, nawleczony i przyszyty jak koralik.:)

2 komentarze:

  1. Kiedys przymierzałam się do tego haftu , ale jest bardzo pracochłonny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy mozna by bylo przyblizyc ten haft bajorkiem, byla bym naprawde wdzieczna ☺

    OdpowiedzUsuń